נפנה-נא גם עתה אל המציאוּת; הן גם אתה רוצה לדעת את תכניותי

פיאַטיגוֹרסק. 23.8.1908.

חבר יקר גרישה! קיבלתי את מכתבך השני ושוב התענגתי למקרא דבריך, ואולי גם יותר מבפעם הראשונה. נזכרתי בעבר הקרוב היקר, עת גם אני רק חלמתי כמעט כמוך. גם לי לעגו, גם אותי קראו בשם אוּטוֹפיסט וגם לי היו אומרים לפעמים בבטחה ובביטוּל, כי הדבר לא ימשך אצלי זמן רב ויבּטל מאליו. כמוך עתה לא רציתי גם אני להתכחש לדעותי והייתי תוהה על בני האדם, איך זה לא ירצו להבין דבר הנראה לי כל כך ברוּר ומוּבן. חשבתי, כי הכל תלוי בהכנה בלבד. אחר כך הוּברר לי, כי אין לעשות משהוּ בלי להרגיש משהוּ. מה היא ההרגשה: אהבה זכּה וטהורה, או רדיפה אחר הכבוד, או הרגשות גוּפניות סתם – אחת היא. ואולם בלב בני חבוּרתנו לא היו הרגשות כאלה לדעות היקרות לי, ועל כן(קרוּע). האמת ניתנה להאָמר, כי לא הצטערתי ביותר. גם לי לא היה הענין מחוּור כל צרכו מצדו העיוּני, אבל בטוח הייתי, כי יתחוור במשך הזמן. לעתים היה עולה בידי מתנגדי להרוס את יסודותי; לעתים הייתי רואה את דעותי צרות ומצומצמות ולא-מתקנות כלום, אֶגוֹאיסטיוֹת, אבל אחר כך הייתי בוחן ובודק את ההוכחות, מדמה אלה לאלה, ושוב הייתי מרגיש מתחת לרגלי קרקע קשה ומוצקה. אמנם, תמיד ביקשתי את הדרך הקרובה למציאות הממשית והתרחקתי מכל סתוּם ומטוּשטש; נפנה-נא גם עתה אל המציאוּת; הן גם אתה רוצה לדעת את תכניותי.

את המושבה הראשונה, והיא מוּרכבת ממשקים אחדים (מארבעה בערך), צריך, לדעתי, לכונן ברוסיה (היתרון לדרום). מושבה זו תתן לנו את האפשרות להתכונן לעבודתנו בארץ-ישראל וגם תשמש לנו – וזה חשוב מכל – נקודה טובה מאד למעבר ולמשיכת לבבות. אין ספק, שרבים מאד יבואו אלינו, יתבוננו קצת בחיינו וגם ינסו את כוחם הם בחיים כאלה. האם הרבה ישארו? זה יהיה תלוי במצב-המושבה ובסידוּרה. מזמן לזמן (פעם בשנה בערך) תשלח המושבה חלק מחבריה המוּכשרים לארץ-ישראל. בין המושבה שברוסיה ובין המושבות שבארץ-ישראל יהיה, כמובן, קשר אמיץ. יתכן, שבזמן הראשון תעזור המושבה שברוסיה לאחיותיה שבארץ-ישראל, כי מצבן החמרי של אלה יהיה ודאי – בהתחלה – גרוע משל זו שברוסיה. בשעה של צורך יוכלו חברים מן המושבה שבכאן ללכת אל הערים לעבוד ולהשׂתּכר מן הצד. זה יתן לנו אפשרות להבטיח את קיומה של מושבתנו ולהצילה מכל מיני מסיבות מקריות רעות; אנו נוּכל להתקיים בלי כל עזרה חמרית מן הצד ולפתח את מפעלנו במהירות.

עכשיו מלים אחדות על דבר סדרי המושבה הפנימיים, כפי שהם מצטיירים לי. להתחלה דרוּש כסף רב (מאין נקח אותו – להלן). מן היום הראשון עלינו להביא אל מושבתנו כלי-עבודה משוּכללים שבמשוּכללים, עלינו (קרוּע), ספריה קטנה, בית-מרחץ ציבורי (מעין טֶרמה רומית) וכל דבר נחוץ לחיי אדם לא-קשים. חיי המושבה עומדים על עבודת האדמה, אבל אי-אפשר גם בלי תעשיה, שאם לא כן תנוצל המושבה על ידי העולם הקפיטליסטי ניצוּל רב.

כלי העבודה יהיו, כמובן, רכוש-כל-הציבור. את צורת חלוקת הפירות קשה, כמובן, לקבוע עכשיו קביעות מוחלטת: עם זה אני חושב, שאצלנו תהיה נהוגה (אפשר שבהתחלה לא בצורה טהורה) חלוקת פירות לפי צרכי החברים. את הכסף הנחוץ להתחלה צריכים לתת כל הרוצים לכונן מושבה כזאת, זאת אומרת – אנחנו. נתחבר יחד מאה אנשים או מאתים ונכניס איש-איש בממוצע כאלף רוּבּלים. מובן מאליו, שחבר אחד יתן חמשת אלפים ורעהו לא יתן מאומה, ואולם את כל הכסף הנחוץ נתן אנו בעצמנו. אנו מחוּיבים להשׂתּכר סכום זה ויעבור עלינו מה. איני מפקפק, שנשׂתּכר אותו בדרך זו או אחרת. אנו יכולים לגשת למעשנו בדרך "קלה", ויתכן שבזה נגלה מידה גדולה יותר של גבורה ומסיירות-נפש, ואולם הן אין רצוננו להתהדר ביופי מוסרי, כי אם לעשות מעשה של ממש!

את ארגוּן הדבר ואת ההטפה לרבים אני אומר להתחיל בעוד שנתים ימים; את המושבה שברוסיה נכונן בעוד שלוש שנים, אחרי שאגמור את הלימודים באוניברסיטה. עד אז אעסוק בהכנה עצמית עיוּנית, גם אצבור כסף ואראה לי חברים. אין אני יועצך, חברי, לעלות לארץ-ישראל בשנה הבאה. מה תעשה שם? מבחינה עיונית אין לך הכנה, ומבחינה חמרית אולי עני אתה עד מאד. מה תוכל לתת מלבד שתי ידים חזקות ונפש טהורה? בזה לא די.. ואם תכרע ותפול (כמה כרעו ונפלו!) תזיק לענין-הכלל נזק רב. איני יודע, אם נתראה ברוסיה. אני חושב, שנתראה. – – –

את תשובתך שלח לרוֹסטוֹב-דון (בית-החולים היהודי, בשבילי). – – –

את פיאַטיגוֹרסק אעזוב בעוד שבוע ימים, לא יאוּחר.

והנני מכבדך בכל לב,

אוֹסיה.

כתיבת תגובה

