עכשיו אני מרגיש שוב, שאני איש-צבא, שלא בדברים, כי אם במעשה אני הולך לפעול לשם האידיאל שלי

22.9. 11 לפני הצהרים.

אתמול לפנות ערב (בחמש וחצי) באה אלי פקודה, שהיום בבוקר בשמונה וחצי עלינו להיות בנמל (שער מספר 46). לא הקוֹלוֹנל ולא איש אחר לא באו אל המחנה. אני שלחתי לברר: א) אם עלינו לקחת את הפרדות אתנו; ב) אם עלינו לקחת את האוכפים; ג) אם עלינו לקחת את החיילים החדשים; ד) היש עגלות בשביל חפצינו? ה) היבוא הקולונל למחנה ? את הקולונל לא מצא השליח. ר. ענה במקומו: א) את הפרדות אין אנו לוקחים אתנו; ב) את האוכפים גם כן לא; ג) את החיילים החדשים אנו לוקחים; ד) עגלות אין בשביל חפצינו וגם (לפי דעתו של ר.) אינן נחוצות; ה) הקולונל לא יבוא למחנה. – – – בערב הלכתי העירה, הצטלמתי. – – –

הבוקר באנו אל הנמל באיחוּר-זמן לא-גדול (בארבעים, ארבעים וחמשה רגעים). האיחוּר בא באשמת-הלשכה. אמנם, הנה כבר שתים אחה״צ, האנשים כולם נרשמו ונסדרו באניה, והאניה עודנה עומדת. הקולונל היה פה בבוקר. עכשיו נסע העירה, ודאי לאכול ארוחת הצהרים. חיילינו החדשים צועדים בגיל, בשירים. שנים מהם אמרתי להשאיר באלכסנדריה. התחילו להתחנן, שאקחם. לקחתים, כמובן, אף שלאחד פצע גדול ביד. ואת ס. לא עלה בידי לקחת. יצאה שמועה פה, כי מ. שבגדוד בגאליפּוֹלי, נטרפה דעתו עליו.

עשר בלילה.

לפנות ערב דיברתי עם הקולונל על אודות ס. הקולונל אמר: ״אם יבוא, אפשר לקחתו״. כעבור חצי-שעה בא ס. לקחתיו.

א. הודיעני חדשה: הקולונל מעלהו למדרגת סקונד-לייטננט. גם א. באופיצרים!…- – – –

זזנו זה עתה. שלום, אלכסנדריה! – – – לא במהרה נתראה. ותודה לאל! כאב וחרפה היה לשבת באלכסנדריה בשעה שחבריך נתוּנים בסכנה… עכשיו אני מרגיש שוב, שאני איש-צבא, שלא בדברים, כי אם במעשה אני הולך לפעול לשם האידיאל שלי. רבים מחיילינו שמחים, כנראה, שסוף-סוף יצאנו לדרך. לחנם, איפוא, אמר אותו לץ, שאני הנני היחידי בגדוד, הרוצה ללכת לדארדאנלים. – – –

בערב אספתי את הקורפורלים והודעתים את התכנית החדשה לסידור הגדוד. קיבלו. דיברתי אתם בכלל על העבודה בצבא, על הדארדאנלים.

כתיבת תגובה

